17 de febrer 2010

INTROMISSIONS I ACCIDENTS DE TRÀNSIT (iII)

En el seu moment, i fa molts dies (mals inicis per a un bloc!), ja vaig titular aquesta entrada amb una primera part perquè comptava fer-ne una segona.
De fet, algú dels qui ha deixat un comentari (i que sigui cosí meu és casualitat...) coincideix precisament amb el que volia afegir en aquesta segona part.

Evidentment que és bo voler evitar hi hagi morts en accidents, però millor és inclús voler minimitzar hi hagi accidents; i mai farem prou per a intentar-ho.
Però el que pretenc manifestar aprofitant la inevitable vaguetat de les estadístiques, és que em sembla que no estem enfocant bé les accions.

En aquest sentit, el portar o no el cinturó lligat, ni evita ni preveu cap accident. És un element reactiu, a posteriori, no preventiu. És més un element de mentalitat economicista (cada persona amb lesions en un accident costa molts diners) que no de voler de debò prevenir i evitar accidents. I d'aquí el fet que el consideri intervencionista. Portant-ho a l'extrem: el decidir si vull arriscar-me o no que en cas d'accident m'hi vagi la vida per anar o no lligat hauria de ser decisió de cada major d'edat. Però el fet que jo conductor porti o no el cinturó lligat, no serà mai ni un perill per als demés, ni potencial motiu d'accident ni causa de col.lisió.

Altra cosa és, i aquí és on cal actuar-hi amb fermesa, minimitzar i incidir sobre les causes reals, "actives", dels accidents: l'alcohol i drogues, l'excés de velocitat, les distraccions per parlar amb el mòbil a la mà, deficiències mecàniques i de pneumàtics dels vehicles i mal estat de les vies de circulació.

Aquí sí cal incidir-hi, aquí crec està ben justificat l'intervencionisme; perquè ja no només és la vida del conductor la que està en joc sinó la dels demés que hi convivim. Ja no és una qüestió reactiva, de què passa en cas d'accident (com un airbag, una xapa gruixuda o un cinturó cordat) sinó de com prevenir-lo o evitar-lo.

-----------------

És clar que això ens obriria un altre debat molt interessant però que deixarem potser per més endavant: realment hem d'exigir a qui té un carnet per portar vehicles que sàpiga CONDUIR (Dur alguna cosa a algun lloc dirigint-la i vigilant-la) cosa que qualsevol infant amb un videojoc ja sap fer, o que sàpiga CIRCULAR?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada